(stránka obsahuje tabulky a diagramy – na mobilu čtěte prosím na šířku)
Deeskalace agitovaného pacienta
Deeskalace je metoda komunikace využívající verbální a neverbální techniky a postupy s cílem snížit napětí a neklid agitovaného pacienta bez použití násilí, omezovacích prostředků a zklidňující medikace aplikované individuálně nebo v týmu pracovníků.
Agitovanost pacienta je akutní behaviorální stav, který vyžaduje okamžitou intervenci. Tradiční metody léčby agitovaných pacientů, tj. standardní omezování a nedobrovolná medikace, v současnosti nahrazuje snaha postupovat nenásilně. Zkušenosti lékařů ukazují, že když se taková intervence provádí s nefalšovaným nasazením, je úspěšnější mnohem častěji, než se dříve považovalo za možné.
Úspěšná deeskalace trvá obvykle kolem 5 minut. Čas a úsilí věnované deeskalaci není vyplýtvaný čas a zdržování.
Cílem deeskalace je:
1. Zajistit bezpečí pacienta, personálu a dalších přítomných osob | Personál a pacienti se méně často zraní, když se zabrání fyzické konfronta |
2. pomoci pacientovi ovládat své emoce a napětí, a znovuzískat kontrolu nad svým chováním, | Omezení posiluje pacientův postoj, že „ke zvládnutí konfliktů je nezbytné násilí“. Proto nenásilná deeskalace má terapeutický efekt. |
3. a tak předejít další eskalaci situace, použití násilí a omezovacích prostředků. | Omezení pacienta zvyšuje četnost a délku jeho hospitalizace. Omezení pacienta zhoršuje terapeutický vztah. Nízká četnost omezení na oddělení je indikátorem kvality péče |
Tradiční cíl „uklidnit pacienta“ má často dominantně-submisivní konotaci, zatímco současný cíl „pomoci pacientovi, aby se uklidnil sám“ je založen více na spolupráci.
Akt slovního uklidnění pacienta je tedy formou léčby, při níž pacient může rychle zapojit vlastní vnitřní proces kontroly.
Přínosy deeskalace můžeme rozdělit do dvou skupin:
Obecné zásady slovní deeskalace lze nalézt v jednotlivých psychoterapiích, v jazykovědě, v materiálech bezpečnostních složek, v bojových uměních a v ošetřovatelství. Dovednosti postavené na principech uvedených v těchto zdrojích, zdravotníci, kteří s agitovanými pacienty denně pracují, ještě zdokonalili. Nahlédneme-li však do literatury, zjistíme, že vědeckých studií a lékařských spisů zabývajících se slovní deeskalaci není mnoho a popisy konkrétních technik i jejich účinnost v nich chybí. Po prostudování omezených dostupných zdrojů o slovní deeskalaci se proto autoři shodli na vypracování následujících zásad:
ZÁSADY TÝKAJÍCÍ SE PROSTŘEDÍ, OSOB A PŘIPRAVENOSTI
- Pravidlo: Fyzický prostor by měl být bezpečný
- Pravidlo: Zaměstnanci by se na svou pozici měli hodit
- Pravidlo: Personál musí být řádně vyškolen
- Pravidlo: Je potřeba mít dostatek vyškolených pracovníků
- Pravidlo: Stupeň agitovanosti vyhodnoťte podle objektivních hodnotících stupnic
OBECNÁ PRAVIDLA DEESKALACE
- Pravidlo: Když zdravotník přistupuje k pacientovi, měl by sám sebe sledovat a cítit se bezpečně
- Pravidlo: Při péči o agitované pacienty dodržují zdravotníci 10 deeskalačních zásad
- 1. zásada: Respektujte osobní prostor.
- Klíčové doporučení: Respektujte osobní prostor pacienta i svůj.
- 2. zásada: Neprovokujte.
- Klíčové doporučení: Vyhněte se iatrogenní eskalaci.
- 3. zásada: Navažte slovní kontakt.
- Klíčové doporučení: S pacientem slovně komunikuje pouze 1 osoba.
- Klíčové doporučení: Pacientovi se představte, vysvětlete mu situaci a uklidněte ho.
- 4. Zásada: Buďte struční.
- Klíčové doporučení: Buďte struční a mluvte jednoduše.
- Klíčové doporučení: Základem úspěšné deeskalace je opakování.
- 5. zásada: Zjistěte pacientova přání a pocity.
- Klíčové doporučení: Ke zjištění přání a pocitů využijte volně dostupné informace.
- 6. zásada: Pozorně naslouchejte, co pacient říká.
- Klíčové doporučení: Aplikujte Millerův zákon.
- 7. zásada: S pacientem souhlaste, nebo se dohodněte, že máte odlišný názor.
- 8. zásada: Stanovte pravidla a nastavte jasné hranice.
- Klíčové doporučení: Nastavte základní rámec
- Klíčové doporučení: Vymezování hranic musí být přiměřené a zdvořilé.
- Klíčové doporučení: Pacientovi poraďte, jak si nad situací udržet kontrolu.
- 9. zásada: Nabízejte pacientovi možnosti na výběr a buďte optimističtí.
- Klíčové doporučení: Nabízejte možnosti na výběr.
- Klíčové doporučení: Otevřete téma léků.
- Klíčové doporučení: Buďte optimističtí a dávejte pacientovi naději.
- 10. zásada: Vyslechněte pacienta i personál.
- Klíčové doporučení: Vyslechněte pacienta.
- 1. zásada: Respektujte osobní prostor.
Blíže viz článek:
OSVĚDČENÉ POSTUPY POSUZOVÁNÍ AGITOVANOSTI A JEJÍ LÉČBA
Slovní deeskalace agitovaného pacienta: Stanovisko pracovní skupiny pro deeskalaci v projektu BETA Americké asociace urgentní psychiatrie.
Ke stažení v češtině ZDE
Článek v originálním znění:
BEST PRACTICES IN EVALUATION AND TREATMENT OF AGITATION
Verbal De-escalation of the Agitated Patient: Consensus Statement of the American Association for Emergency Psychiatry Project BETA De-escalation Workgroup
Ke stažení v angličtině ZDE
1. Jak rozvíjet deeskalační kompetence
Komunikace je stereotyp, zvyk – a zvyk je železná košile. Rozvíjet komunikaci je obtížné i za normálních okolností. V emočně vypjaté situaci je to extrémně obtížné.
Z výše uvedeného důvodu je proto účinný rozvoj deeskalačních komunikačních technik založen na zkoušení a opakování.
Cílem je postupně nahrazovat nesprávné komunikační návyky novými technikami, a také zachovat si emoční odstup od napjaté situace, abychom mohli cíleně jednat, a nejen automaticky reagovat.
Aby mohla být deeskalace účinná, je nutné dodržovat následující principy (volně převzaté z metodiky prevence konfliktů a omezení Safewards):
Sebeovládání |
|
Respekt a empatie |
|
Nejlepší cestou je umět konfliktům na psychiatrickém oddělení předcházet, aby personál i pacienti museli konfliktní situace řešit méně často. Vhodným nástrojem prevence konfliktů a omezení na oddělení je metodika Safewards. Nástroje prokazatelně snižují frustraci a hladinu afektu pacientů.
Safewards je metodika prevence konfliktů na psychiatrickém oddělení. Zahrnuje koncept prevence konfliktů ověřený praxí na mnoha psychiatrických odděleních po celém světě a sadu 10 konkrétních nástrojů (opatření), které může tým oddělení zavést a společně dbát o jejich dodržování.
Více o metodice Safewards ZDE.
2. Druh agrese
Moyer definuje několik typů agrese, se kterými je vhodné se seznámit a umět je rozpoznat.
Instrumentální agresi používají lidé, kteří zjistili, že toho, co chtějí, mohou dosáhnout násilím nebo pohrůžkou násilí. | Tato agrese nevychází z emocí a lze ji zvládnout tak, že na agresorovu hrozbu reagujeme nekonkrétní protivýhružkou. Když pacient vyhrožuje, že jestli nedostane cigaretu, někomu ublíží, můžete reagovat takto: „To, myslím, není dobrý nápad“. Pacient se pak může zeptat: „Jak to myslíte?“ A vaše protivýhružka by zněla: „To radši nechtějte vědět.“ |
Agrese vyvolaná strachem není sebeobrana. Pacient nechce přijít k úrazu a útočí, aby někdo neublížil jemu. | Bojácnému pacientovi dejte dostatek prostoru. Nedávejte mu najevo svou sílu, nijak ho nezastrašujte ani v něm nevyvolávejte pocit ohrožení, protože tím se jen utvrdí v přesvědčení, že přijde k úrazu. Deeskalační technika spočívá v tom, že dokud se pacient nezačne soustředit na to, co se říká, víc než na svůj strach, budete s ním udržovat tempo. Když pacient řekne: „Neubližujte mi. Neubližujte mi.“ Odpovíte mu stejným tempem slovy: „Tady jste v bezpečí. Tady jste v bezpečí.“ Pokuste se pacienta zklidnit zpomalením tempa. |
Afektivní agrese v důsledku citového zranění. Týká se pacienta, jemuž někdo narušil hranice. Někdo ho podvedl, ponížil nebo jinak citově zranil. Je rozzlobený a snaží se vrátit svůj svět do starých kolejí, tj. snaží se získat zpět svou sebeúctu a integritu. | Takový pacient chce, aby ho někdo vyslechl a potvrdil, že jeho pocity jsou oprávněné. Tento typ agrese se pozná podle toho, že pacient vám řekne, co ho rozzlobilo. V tomto případě se pacient deeskaluje tak, že uděláte vše pro to, abyste jej v klidu vyslechli. Nejužitečnější je zde mlžení /fogging/ a metoda přeskakující gramofonové desky. Typicky se jedná o pacienta, který se dozvěděl, že ho podvedla přítelkyně. Kamarádi si z něj dělali legraci a nastala potyčka. Přivezla ho policie. Při příjezdu je pacient rozzuřený. Uvádí, že ho přítelkyně podvedla a že policie se k němu nechová slušně. Nejprve je vhodné s pacientem v zásadě souhlasit a potvrdit, že se zlobí oprávněně. Poté mu řekněte, že byste se o tom rádi dozvěděli víc, ale že to nepůjde, dokud se nezačne znovu ovládat, protože teprve pak si „budete moct promluvit“. Pacient může reagovat tím, že mu nikdo nerozumí. Můžete mu odpovědět, že to má možná pravdu, ale že vy se i přesto pokusíte mu porozumět. Než vás pacient poslechne, budete možná muset tuto smyčku desetkrát i vícekrát zopakovat. |
Afektivní agrese provokující emoci. Objevuje se u lidí, kteří jsou chronicky rozzlobení na celý svět a jen hledají záminku, aby mohli „vybouchnout“. Svůj hněv nedovedou odůvodnit. Chtějí jen uvolnit napětí, které v nich jejich pohled na svět neustále vyvolává. | Mají nereálné a zcela nahodilé požadavky, a když jim je nesplníte, používají je jako záminku k útoku. Baví je vyvolávat strach a zmatek a lidi, kteří s nimi pracují, zastrašují falešnými útoky. Neděste se, ani se nebraňte. Tito pacienti se u svého publika snaží vyvolat emocionální odezvu. To ale jim nesmíte dopřát a všechny ostatní pacienty, zbytný personál a přihlížející proto pošlete pryč. Reagujte bez emocí. Pacienta deeskalujete, když mu řeknete, že dostane, co chce, když si vybere z nabízených nenásilných možností. Pokud začne vznášet nahodilé požadavky, použijte techniku přeskakující gramofonové desky a stále se k nabízeným možnostem vracejte. Dejte mu najevo, že se mu budete věnovat, ale jen když bude spolupracovat. Personál a ostatní pacienty chraňte nastavením jasných hranic, a jakmile pacient hranice překročí, zasáhněte omezovacími prostředky. Řada těchto pacientů bohužel hranice testuje tak, že udělají přesně to, co jste řekli, aby nedělali, a výsledkem je, že skončí v kurtech. |
3. Hladina afektu. Oddechový čas.
Posouzení hladiny afektu
Hladinu afektu zvyšuje:
- Hluk, světlo, vzduch, teplo…
- Symptomy nemoci
- Vedlejší účinky léků
- Odmítání personálem (frustrace potřeb)
- Požadavky personálu
- Přístup personálu (arogance, povýšenost)
- Emoce druhých (jsou nakažlivé)
- Špatné zprávy
- Spěch, zmatek
- Neorganizovanost, neinformovanost
- Změny a nečekané události
Vysoká hladina afektu
Projevy vysoké hladiny afektu u pacienta a u člena personálu:
Pacient v silném afektu |
|
Personál v silném afektu |
|
Čím vyšší je hladina afektu, tím vyšší riziko, protože se snižuje schopnost sebeovládání (u pacienta i personálu). Deeskalací předcházíme emočnímu únosu.
Když cítíte, že nezvládáte, vezměte si oddechový čas. Zklidněte se a zvažte, zda potřebujete zavolat pomoc a jak budete postupovat.
Oddechový čas
Znamená stáhnout se z konfliktní situace, když se obáváte reakce kolegy, pacienta nebo sebe. Vysvětlete pacientovi, že na chvíli přerušíte komunikaci a stáhněte se ze situace.
Pokud možno, na chvíli se vzdalte z konfliktní situace.
Počkejte, než emoce ustoupí. Nespěchejte (pokud to není nutné). Uklidnit se trvá min. 20 minut! Srovnejte si myšlenky. Zajistit posily? Zavolat policii či ochranku? Upravit prostředí? Co uděláme jinak? Kdo bude komunikovat? Jak budeme postupovat jako tým
Vstupte do konfliktní situace uklidněni, připraveni, bezpečně.
Vždy je třeba zvažovat možnost vzít si oddechový čas. Je třeba ji také v týmu nacvičit.
4. Práce s prostorem. Neverbální komunikace.
Práce s prostorem:
Fyzická blízkost zvyšuje napětí. Nechte pacientovi dostatek prostoru
Nevstupujte do intimní a osobní zóny pacienta, nedotýkejte se ho.
Pokud musíte hlídat, aby si pacient neublížil, stůjte na vzdálenost dvou natažených paží
Klíčové doporučení: Respektujte osobní prostor pacienta i svůj. Když přicházíte k agitovanému pacientovi, zůstaňte od něj na vzdálenost alespoň dvou paží. To je dostatek prostoru pro pacienta, ale i pro zdravotníka, kdyby potřeboval ustoupit, protože se pacient chystá například kopnout nebo jinak udeřit. Z bezpečnostních důvodů si zdravotník může ponechat i větší odstup. Když pacient řekne, abyste ustoupili z cesty, okamžitě tak učiňte. Pacient i zdravotník by měli mít možnost opustit místnost bez pocitu, že mu ten druhý blokuje cestu. |
Pocit lapenosti a bezmoci je silný spouštěč agrese. Ponechte pacientovi volnou únikovou cestu
Stůjte blízko u východu, ale neblokujte cestu ven.
Řada pacientů v minulosti prožila trauma, a pokud se na osobní prostor neberou ohledy, traumatická zkušenost se na pohotovosti může opakovat. Člověk, který žije na ulici, může být velmi citlivý na svůj majetek. Sexuálně zneužívané osoby se mohou obávat svlékání, protože je to ponižuje a činí zranitelnějšími. |
Neverbální komunikace
Neverbální komunikace je při deeskalaci velice důležitá. Pacient se může cítit ohrožen a citlivě vnímá postoj, pohyb a řeč těla zdravotníků. Může se obávat hrozícího omezení. Také může být citlivý na neverbální způsoby zastrašování (tyčení se nad pacientem, přibližování se apod.), dávání najevo převahy (upřený pohled, zvedání obočí) či pohrdání (oči v sloup ad.)
Klíčové doporučení: Vyhněte se iatrogenní eskalaci. Řečí těla musí zdravotník dávat najevo, že pacientovi nechce ublížit, že mu chce naslouchat, a že chce, aby všichni byli v bezpečí. |
Fotografie jsou z pohledu pacienta v deeskalační situaci. Porovnejte.
Neohrožující ruce |
Uvolněné ruce před sebou s otevřenými dlaněmi
|
Nekonfrontační projev |
|
Deeskalace v týmu, rozdělení rolí
Deeskalace v týmu je metodou volby.
Domluvte se na pravidlu, jak při deeskalaci ve více osobách přijmete konkrétní role, popř. jak si je během procesu vyměníte.
Pouze pečovatel komunikuje s pacientem, druhý na místě se stará o bezpečí, třetí mu pomáhá, čtvrtý koordinuje situaci. Soustřeďte se na svou roli!
Práce s prostorem při deeskalaci v týmu
Dodržujte pravidla pro pohyb v prostoru: volná úniková cesta, tým v zorném poli pacienta a blíže východu, pomalý pohyb osob v prostoru.
PEČOVATEL
- Soustředí se na deeskalaci
- Věnuje pacientovi pozornost, nespěchá
- Váže pozornost pacienta (tím umožňuje činnost kolegů)
- Je otevřený zásahům kolegů (výměna, oddechový čas…)
PACIENT
- má v zorném poli (zúženém) všechny pracovníky
- má přehled o prostoru
- je čelem k únikové cestě
STRÁŽCE BEZPEČÍ
- Zajišťuje bezpečí pečovatele a pacienta
- Hodnotí s odstraňuje rizika
- Má na paměti bezpečnostní pojistky: oddechový čas, přivolání pomoci
- Je loajální k pečovateli a umožňuje mu vést deeskalační dialog
- Vnímá pokyny koordinátora
STRÁŽCI BEZPEČÍ
- jsou na dosah při potřebě fyzické intervence
- mají přehled o situaci
KOORDINÁTOR
- Má přehled, pracuje se situací
- Přijímá opatření typu oddechový čas, výměna, zajištění podpory
- Rozděluje úkoly podle předem domluvených pravidel
- Tým by měl až na výjimky dbát jeho pokynů
- Zaměřuje se na: Odstranění nebezpečných předmětů, Minimalizaci, rušivých podnětů, zamezení kontaktu s dalšími osobami, kontaktování dalších služeb (policie…), doržování postupů
KOORDINÁTOR
- má přehled o celkové situaci
5. Proces deeskalace
(volně převzato z metodiky prevence konfliktů a omezení Safewards, upraveno, doplněno)
Deeskalaci je užitečné vnímat jako proces o 3 fázích:
- Cílem první fáze je především zajistit bezpečí zúčastněných osob a vhodné podmínky pro následnou deeskalaci. Po jejím dobrém provedení se můžeme s klidem soustředit na vlastní komunikaci s pacientem a práci se situací.
- Cílem druhé fáze je zaměřit se na uvolnění emocí pacienta. Měli bychom používat především techniky aktivního naslouchání a o trpělivě a dostatečně dlouho. Výsledkem je výrazně klidnější pacient, se kterým jsme v dobrém komunikačním kontaktu. Teprve poté dává smysl pokoušet se hledat vhodné řešení.
- Cílem třetí fáze je společně s pacientem vyjednávat vhodné řešení jeho situace. Uklidněný pacient by měl být schopen nám sdělovat své potřeby. Jelikož ne všem jeho požadavkům budeme moci vyhovět, přicházejí na řadu techniky mlžení a nastavování hranic.
- Vyhodnoťte rizika.
- Zvažte, zda zahájit deeskalaci či přivolat pomoc.
- Držte si fyzický odstup.
- Separujte se od ostatních potenciálně rizikových svědků incidentu.
- Pokud to je možné, odveďte si pacienta stranou, poodejděte.
- Ujasněte si role.
- Oslovujte pacienta jménem.
- Ujistěte se, že se pacient orientuje v čase, místu a osobě.
- Mluvte jasně, řekněte, kdo jste, připomeňte vzájemný vztah a nabídněte pomoc.
- Buďte upřímní, vyjádřete, že se mohla stát chyba (nebo přiznejte, že to, co se stalo, bylo nespravedlivé).
- Zeptejte se, co se děje, klaďte otevřené otázky.
- Na okamžik vyčkejte, než znovu promluvíte.
- Parafrázujte pacietovy výroky.
- Projevujte empatii “mluvením za” pacienta.
- Sdílejte pacientovy emoce.
- Ptejte se / žádejte zdvořile, nerozkazujte, nevystupujte z pozice síly.
- Dejte pacientovi možnost, aby převzal kontrolu nad svým chováním.
- Vyřešte stížnost, omluvte se, zasaďte se o změnu.
- Nabídněte volbu, alternativu, nechte pacienta, aby se rozhodl.
- Buďte flexibilní, vyjednávejte, vyhněte se použití síly, snažte se o kompromis.
- Využívejte techniky mlžení
- Citlivě nastavujte hranice
- Otevřete téma léků
- Zeptejte se, zda můžete udělat nebo říci ještě něco jiného, co by pomohlo, skončete pozitivně.
- Vyhodnoťte rizika.
- Zvažte, zda zahájit deeskalaci či přivolat pomoc.
- Držte si fyzický odstup.
- Separujte se od ostatních potenciálně rizikových svědků incidentu.
- Pokud to je možné, odveďte si pacienta stranou, poodejděte.
- Ujasněte si role.
- Oslovujte pacienta jménem.
- Ujistěte se, že se pacient orientuje v čase, místu a osobě.
- Mluvte jasně, řekněte, kdo jste, připomeňte vzájemný vztah a nabídněte pomoc.
- Buďte upřímní, vyjádřete, že se mohla stát chyba (nebo přiznejte, že to, co se stalo, bylo nespravedlivé).
- Zeptejte se, co se děje, klaďte otevřené otázky.
- Na okamžik vyčkejte, než znovu promluvíte.
- Parafrázujte pacietovy výroky.
- Projevujte empatii “mluvením za” pacienta.
- Sdílejte pacientovy emoce.
- Ptejte se / žádejte zdvořile, nerozkazujte, nevystupujte z pozice síly.
- Dejte pacientovi možnost, aby převzal kontrolu nad svým chováním.
- Vyřešte stížnost, omluvte se, zasaďte se o změnu.
- Nabídněte volbu, alternativu, nechte pacienta, aby se rozhodl.
- Buďte flexibilní, vyjednávejte, vyhněte se použití síly, snažte se o kompromis.
- Využívejte techniky mlžení
- Citlivě nastavujte hranice
- Otevřete téma léků
- Zeptejte se, zda můžete udělat nebo říci ještě něco jiného, co by pomohlo, skončete pozitivně.
6. Komunikace s agitovaným pacientem
Obecné principy komunikace
Myšlení narušené afektem
V silnějším afektu dochází k narušení procesu myšlení, posilují se následující charakteristiky:
TADY A TEĎ
zaměření na současný prožitek bez ohledu na budoucí důsledky
REAGOVÁNÍ
stereotypní myšlení, rychlé reflexivní reakce, automatismy
ZOBECŇOVÁNÍ
vždycky, nikdy, všechno“; obecný závěr z jednoho případu. („Vždycky ignorujete naše požadavky.“)
ČERNOBÍLĚ MYŠLENÍ
„buď to, nebo tohle“; neschopnost vidět více možností.
ZVELIČOVÁNÍ
předjímání katastrofických scénářů („Jestli nedostanu odměny, moje rodina bude celý měsíc hladovět.“)
VZTAHOVAČNOST
chápání výroku druhého jako útoku na vlastní osobu.
Proto je klíčové dbát na jasnost a srozumitelnost komunikace.
Srozumitelnost
Buďte struční a zjednodušujte.
- Rozrušení pacienti mohou mít zhoršenou schopnost zpracovávat verbální informace, proto používejte krátké věty a jednoduchý slovník. Složitější verbalizace může u pacienta zvýšit zmatek a vést k eskalaci.
- Než poskytnete další informace, dejte pacientovi čas na zpracování toho, co mu bylo řečeno, a nechte ho odpovědět.
Klíčové doporučení: Základem úspěšné deeskalace je opakování. Své sdělení tedy pacientovi vytrvale opakujte, dokud je nevyslyší. (…) Opakování kombinujte (…) s nasloucháním pacientovi a s projevováním souhlasu, kdykoli to lze. |
První kontakt
Představte se pacientovi a poskytněte mu orientaci a ujištění.
- Dobrou strategií je být zdvořilý. Řekněte pacientovi svůj titul/pozici a jméno.
- Řekněte, že jste tu proto, abyste ho ochránili a zajistili, že se nikomu nic nestane. Pokud je pacient velmi rozrušený, může potřebovat další ujištění, že mu zdravotník chce pomoci získat kontrolu.
- Zorientujte pacienta v tom, kde se nachází a co může očekávat.
Pokud neznáte jeho jméno, zeptejte se na něj. Je třeba uvážlivě rozhodnout, zda pacienta oslovovat jménem nebo příjmením. Ačkoli někteří dávají přednost oslovování všech pacientů příjmením, tato formálnost může v některých situacích zvýšit podezíravost pacienta a působit povýšeně. V případě pochybností je nejlepší zeptat se pacienta, jak si přeje být oslovován; tímto aktem mu sdělíte, že je důležitý a že má od samého počátku interakce nad situací určitou kontrolu. |
7. Projevy porozumění / Uvolňování emocí
Techniky aktivního naslouchání
Techniky aktivního naslouchání jsou užitečné především v prvních fázích procesu deeskalace, kde cílem je vytvořit dobrý kontakt s pacientem, ujistit ho, že mu rozumíme a zbavit ho emočního přetlaku. Jeho zdrojem mohou být:
- Nepříjemné zážitky a zkušenosti, traumata, křivdy, konflikty, epizody omezení apod. Prožívanou emocí může být hněv, ale i smutek, vina, stud atd. V těchto případech dojde k emoční úlevě jako důsledek sdílení emocí v rámci rozhovoru a postupnému zklidnění pacienta.
- Nenaplněné potřeby a požadavky. Prožívanou emocí je obvykle hněv, že se pacientovi nedaří dosáhnout svého, naplnit frustrovanou potřebu (např. opustit oddělení, dostat jiný lék, lepší stravu apod.) V těchto případech musíme pokračovat do pozdějších fází deeskalace k odhalování potřeb a hledání řešení, jak by bylo možné je (třeba jen částečně) naplnit.
Klíčové doporučení: Naslouchejte aktivně. Zdravotník musí slovy, soustředěným rozhovorem i řečí těla dávat najevo, že pacientovi a jeho slovům a pocitům skutečně naslouchá. Jako posluchač musí být uspokojivě schopen zopakovat, co pacient řekl. Užitečné jsou tzv. upřesňující výroky, např. „Jestli tomu dobře rozumím, tak…“. To nutně neznamená, že s pacientem souhlasíte, ale spíš že chápete, co vám říká. |
Parafrázování
Parafrázujte, co vám pacient sděluje, tj. zopakujte svými slovy, co pacient říká.
Pacient: „Jsem úplně vyřízenej, jestli se nedostanu do práce, přijdu na tom kšeftu vo šílený prachy!“ Zdravotník: „Aha, vy máte strach o důležitou zakázku, když se nedostanete včas do práce.“ |
Parafrázování má deeskalační účinek, podporuje porozumění a prohlubuje terapeutický vztah.
- Ukazuje pacientovi, že mu pozorně nasloucháte, protože dokážete sdělit, co vám říká.
- Pacient vnímá váš zájem o něj, protože si dáváte práci se zopakováním jeho slov (tj. „neodbydete ho“ slůvkem „rozumím“, „chápu“).
- Upřesňujete si, co vám chce pacient říci. Na parafrázi často sám od sebe naváže dalším sdělováním. Pacienta uklidňuje, že mu rozumíte. Nezažívá frustraci a bezmoc z nedorozumění („vy mi nerozumíte!“)
Klíčové doporučení: Aplikujte Millerův zákon. Millerův zákon říká: „Když chcete pochopit, co někdo říká, musíte předpokládat, že říká pravdu a pokusit se si představit, o čem by to mohlo pravdivě vypovídat.“ Když se tímto zákonem řídíte, snažíte se vyřčenému porozumět(…) Pokud například pacientovu agitovanost vyvolává blud, že ho někdo sleduje a chce mu ublížit, můžete si zkusit představit, v jakém smyslu by to z jeho pohledu mohla být pravda, a promluvit si o tom, proč se to děje a kdo mu chce ublížit. Tím projevíte zájem a pacient promluví o tom, co jeho agitovanost pohání. Zapojením do konverzace pochopí, že vás jeho problém zajímá a tím se situace deeskaluje. |
„Mluvení za“ pacienta
Vyjádřete myšlenky či emoce za pacienta, když je můžeme předpokládat. „Možná si říkáte, že…“
Pacient: „Vy mě nehodláte pustit, to je mi jasný…“ Zdravotník: „Zřejmě si říkáte, že vás tu chceme držet proti vaší vůli, a že kdo ví, kdy se odsud dostanete, jestli vůbec… Je to tak?“ |
Takovým „mluvením za pacienta“ mu dáváte najevo, že se do něj skutečně vciťujete, že nechcete nic skrývat a nebojíte se věci otevřeně pojmenovat, že s ním nemáte nějaké skryté záměry.
Klíčové doporučení: Ke zjištění přání a pocitů využijte volně dostupné informace. „Volně dostupné informace“ zjistíte z obyčejných věcí, co pacient říká, z jeho řeči těla, příp. z dřívějších setkání s ním. Vyšetřující dokáže z volně dostupných informací zjistit pacientova přání a potřeby. Díky kontaktu rychle navázanému na základě volných informací dokáže zdravotník reagovat empaticky a nabídnout pacientovi pomoc se získáním toho, co si přeje, čímž jeho agitovanost rychle deeskaluje. |
Sdílení emocí
Dejte pacientovi najevo, že prožíváte jeho emoci či stav
- neverbálně (postojem, očima projevujte účast)
- hlasem (intenzitou)
- slovy…
Uvnitř buďte klidní, ale navenek projevujte citovou účast! Jinak by si pacient váš klid mohl vyložit jako lhostejnost a nepochopení.
Zrcadlit prožívání pacienta slovy znamená pojmenovávat pocity a emoce, které pacient aktuálně prožívá nebo o nich sděluje.
Pacient: „Oni se mě normálně bez milosti zbavili…“ Zdravotník: „To vás muselo velice mrzet, možná vás to i šokovalo…“ |
Zrcadlení je klíčovou deeskalační technikou. Uvolňuje emoce, snižuje frustraci a posouvá rozhovor dál. Může také podnítit pláč, který má ovšem deeskalační, tj. uvolňující účinek.
Eskalující prvky v komunikaci
OBVIŇOVÁNÍ |
Význam |
Klademe pacientovi za vinu, že se něco neblahého stalo nebo že se nějak nepřijatelně choval. Nebo mu něco vyčítáme. |
Příklad |
„To vy jste to teď týden plival ven, tak se nedivte…“ |
Doporučení |
Při deeskalaci pacienta nikdy neobviňujte. Když je klidnější, můžete ho jemně upozornit na důsledky jeho chování (viz „já výrok“). |
OBHAJOVÁNÍ SE |
Význam |
Na výčitku či kritiku ze strany pacienta reagujeme vysvětlováním, obhajováním se nebo zdůvodňováním svého chování. Toto však má eskalační účinek! Pacient se necítí vyslyšen, emoce se neuvolňuje. |
Příklad |
„A co jsme jako měli dělat, když jste na kolegu plivl?“ |
Doporučení |
Při deeskalaci se neobhajujte. Zkuste připustit svůj díl viny (viz přijímání kritiky) nebo použít techniky mlžení. |
KRITIZOVÁNÍ |
Význam |
Stížnost se vždy týká určitého jednání. Kritizování je obecnější – zahrnuje i výroky o charakteru či osobnosti pacienta. Kritiku si pacient vezme osobně, bude se vymezovat atd. To vše jen eskaluje konflikt. |
Příklad |
„Ale pane Nováku, vždyť na vás není spoleh s tou medikací….“ |
Doporučení |
Nekritizujte. Neobviňujte. Vlastně vůbec o pacientovi nemluvte. Vyjádřete kritiku jako uctivou žádost o změnu chování (viz „já výrok“). |
POHRDÁNÍ |
Význam |
Projevem pohrdání je sarkasmus, cynismus, ironie, otáčení očí v sloup, posměšky a úšklebky, výsměch a jízlivost. Je nemožné řešit problém, když pacientovi sdělujete, že jste z něho otráveni. |
Příklad |
„To je fakt skvělej nápad dát si dvě flašky rumu…“ |
Doporučení |
Nedávejte najevo pohrdání ani v náznaku. Žádné oči v sloup, pošklebky. Pozor na sarkasmus! |
PONIŽOVÁNÍ |
Význam |
Pacienta otázkou „Proč…“ nutíme, aby zdůvodňoval nějaké své selhání nebo nepřístojné chování. Bude to vnímat jako paternalizující „máchání čumáčku“. |
Příklad |
„A proč jste tam tedy chodil, když jste věděl, že se tam bude pít?“ |
Doporučení |
Vyhněte se těmto ponižujícím otázkám. Pacient neměl racionální důvody ke svému chování. Zvažte „já výrok“. |
Mlžení a přijímání kritiky
Techniky mlžení
Jakékoli vymezování se, kladení odporu či nesouhlasení s pacientem má eskalační účinek.
Zároveň nemůžeme souhlasit se vším, co pacient říká. Například nechceme kotvit jeho blud, vyhovět nereálným požadavkům, připustit dehonestaci kolegů či jiných orgánů apod. Řešením tohoto dilematu jsou tzv. techniky mlžení (fogging).
Mlžení je empatické chování, při kterém člověk najde na pacientově postoji či výroku něco, s čím může souhlasit. Můžeme pak reagovat na pacienta, aniž bychom mu kladli odpor. Máme tři možnosti: souhlasit s pravdou, souhlasit v principu a souhlasit částečně (viz také přijímání kritiky).
Výrok pacienta | Souhlas s pravdou | Souhlas v principu | Částečný souhlas |
Dyť je úplně neschopná | Ano, píchla vás už 3x. Můžu to zkusit já? | Ano, odběry bychom měli zvládat lépe. | Ano, měla se více snažit. |
Jsou to gumy namachrovaný | Ano, policie se někdy chová dost mocensky. | Ano, s každým by se mělo jednat s úctou. | Ano, ty pouta vám měli občas povolit. |
Ať si proboha zajde na ňáký vyšetření | Ano, měl by to své chrápání nějak řešit. | Ano, lidé by měli být ohleduplní i v noci. | Ano, když někdo chrápe, tak se opravdu blbě usíná. |
Touto technikou je obvykle možné se snadno dohodnout a nejlepší je s pacientem souhlasit co nejvíc. Zdravotník se ale může ocitnout také v situaci, kdy se po něm chce, aby souhlasil se zjevným bludem, nebo s něčím, o čem nic neví. V takovém případě přiznejte, že to, co pacient prožívá, jste nikdy nezažili, ale věříte, že on tuto zkušenost má. Pokud však s pacientem nelze upřímně souhlasit, dohodněte se, že máte odlišný názor. |
Přijímání kritiky
Emoce hněvu, křivdy či vzdoru mohou být namířeny na členy personálu oddělení. Pacient může zdravotníky obviňovat, kritizovat, něco jim vyčítat. V těchto situacích většina lidí intuitivně reaguje odmítáním nebo obranou. Příklady:
Obecná kritika pacienta | Obhajování se pracovníka (a příklady dalších typů eskalací) |
Stejně jste tady všichni hajzlové! | Takové pojmenování si nezasloužíme, pane Svobodo! Zato vy jste vyloženě andílci! (pohrdání, sarkasmus) Proč nám hrubě nadáváte, pane Svobodo? (ponižování) |
Jsi nula, pleško! | Já se k vám ale takhle nechovám, pane Grosi! Zato ty jsi jednička, kámo! (pohrdání, sarkasmus) Dál počítat neumíš, viď? (ponižování) |
Vy doktoři jste normální fašouni! | Ale pán Krejčí, veď já to robím vo vašom najlepšom záujme… Jasně, a k tomu komouši. (pohrdání, sarkasmus) Víte vůbec, co znamená, když je někdo fašista? (ponižování) |
Problém je v tom, že obhajování se má eskalační účinek. Pacient se necítí vyslyšen, jeho emoce v něm zůstává, narůstá jeho pocit bezmoci.
Intuitivní tendenci se obhajovat není snadné zastavit. Může nám pomoci technika konstruktivního přijímání kritiky. Zahrnuje 3 kroky:
Konkretizace
pokud je výtka obecná, zeptáme se na konkrétní příčinu
Připuštění viny
souhlas s oprávněnou částí kritiky
Odčerpání
projev lítosti nebo doptávání se na další výtky
Konkretizace
pokud je výtka obecná, zeptáme se na konkrétní příčinu
Připuštění viny
souhlas s oprávněnou částí kritiky
Odčerpání
projev lítosti nebo doptávání se na další výtky
Příklady (šedé sloupce obsahují výroky zdravotníka)
Obecná kritika | Konkretizace | Zpřesnění | Připuštění viny | Reakce | Odčerpání emoce |
Stejně jste tady všichni hajzlové! | Co konkrétně vám vadí, pane Svobodo? | Je vám úplně fuk, jak nám tady je! | Aha, no, možná máte pravdu, že bychom se o vás měli víc zajímat. | Grr. | Máte na srdci ještě něco? |
Jsi nula, pleško! | Co proti mně máte, pane Grosi? | Myslíš si, že jsi tady pán, když máš bílý hadry. | Vidíte, možná se chovám nějak nadřazeně, ani o tom nevím… | Pche. | Máte mi za zlé ještě něco? |
Vy doktoři jste normální fašouni! | Proč si to myslíte, pane Krejčí? | Sypete nám jedy jak v koncentráku! | Aha, myslíte léky. Zřejmě jsem vás ještě nepřesvědčil, že vám je dáváme s cílem zbavit vás těch nepříjemných myšlenek…“ | To teda ne. | To mě mrzí. Přemýšlím, co bych pro to ještě mohl udělat… |
8. Nastavování hranic a respektující kladení požadavků
Citlivé nastavování hranic a rámce spolupráce
Někdy se při deeskalaci potřebujeme vymezit vůči nebezpečnému nebo nepřístojnému chování pacienta. Jedná se o rizikové momenty, které mohou eskalovat konflikt, proto musíme postupovat maximálně uvážlivě a citlivě.
Je důležité, abychom s hranicemi pracovali až ve 3. fázi deeskalace, kdy pacient už je klidnější a máme s ním dobrý kontakt.
Nikdy nenastavujte hranice v situaci, kdy je pacient v silném afektu nebo hrozí brachiální agrese!
Klíčová je přiměřenost a zdvořilost / uctivost. Upozorněte pacienta na možné důsledky jeho chování, aniž byste mu vyhrožovali.
Klíčové doporučení: Vymezování hranic musí být přiměřené a zdvořilé. Vymezením hranic dáte najevo svůj záměr a snahu pomoct, ale tak aby toho pacient nezneužíval. (…) Dobré „pracovní podmínky“ znamenají, že se k sobě pacient i zdravotník chovají s respektem, a to je podstatné. Respekt a slušnost musí být na obou stranách. Narušení hranic musí mít následky, které (1) se jasně vztahují na konkrétní chování, (2) jsou přiměřené a (3) byly pacientovi sděleny ve vší slušnosti. Některé projevy, např. úder pěstí do zdi nebo i rozbití židle, neznamená automaticky nutnou izolaci nebo kurtáž a po jistém přenastavení hranic a následků lze v deeskalaci dále pokračovat. Pacienta opět ujistěte, že mu chcete pomoct získat nad sebou znovu kontrolu a začít se chovat přijatelně. |
Uctivá formulace požadavku
Pro kladení požadavků a nastavování hranic používejte tzv. „já“ výrok.
Formálně je citlivější, když mluvíme o sobě, spíše než o pacientovi
Vyjádření názoru | Nesdělení informace | Špatné naslouchání |
To se pletete. | Měla jsi mi říct, že… | Vůbec mě neposloucháte… |
Vidím to jinak. | Nevěděl jsem, že. | Chtěl bych, abyste mi pozorněji naslouchal. |
Vyhněte se TY výroku – vyznívá útočně, jako obvinění. JÁ výrok nezpůsobuje eskalaci
Obsahově je vhodné, když dodržíte následující strukturu:
Když (vy) …
- Popis chování
- Jen fakta bez emocí
Když (vy)
- mlátíte tou hůlkou do topení
- tou židlí někomu ublížíte
- mě nazýváte tímhle ošklivým slůvkem
tak (já) …
- Pojmenování mého pocitu
- Důsledky
tak (já)
- nás to ruší
- to může vést k vašemu stíhání
- mě to uráží
protože…
- Vysvětlení
- Odhalení něčeho os osbě
protože
- se potřebujeme soustředit na práci
- půjde o trestný čin
- na to jako žena nejsem zvyklá
a proto potřebuji
- Jasný požadavek
- Na chování / či
a proto potřebuji
- abyste toho nechal.
- abyste ji odložil a pokusil se s námi hledat jiné řešení.
- abyste mi říkal sestro nebo paní sestro.
Když (vy) …
- Popis chování
- Jen fakta bez emocí
Když (vy)
- mlátíte tou hůlkou do topení
- tou židlí někomu ublížíte
- mě nazýváte tímhle ošklivým slůvkem
tak (já) …
- Pojmenování mého pocitu
- Důsledky
tak (já)
- nás to ruší
- to může vést k vašemu stíhání
- mě to uráží
protože…
- Vysvětlení
- Odhalení něčeho os osbě
protože
- se potřebujeme soustředit na práci
- půjde o trestný čin
- na to jako žena nejsem zvyklá
a proto potřebuji
- Jasný požadavek
- Na chování / či
a proto potřebuji
- abyste toho nechal.
- abyste ji odložil a pokusil se s námi hledat jiné řešení.
- abyste mi říkal sestro nebo paní sestro.
9. Zjišťování potřeb. Dávání na výběr.
Zjišťování potřeb jako projev empatie a klíč k řešení
V kapitole o aktivním naslouchání jsme upozornili, že zdrojem konfliktu mohou být nenaplněné potřeby a požadavky pacienta. Je obtížné dosáhnout cílů deeskalace, aniž bychom tyto nenaplněné potřeby (např. opustit oddělení, dostat jiný lék, lepší stravu apod.) nějak odkryli a zabývali se jimi.
Zjistěte pacientova přání a pocity.
Všech pacientů se musíte zeptat, co chtějí, ať už přání lze vyhovět, či nikoliv. Naprosto zásadní je říct: „Opravdu potřebuji vědět, co jste čekal, když jste sem přišel.“ Mějte na paměti, že pacient se může z různých důvodů vám tyto potřeby nesdělit (stud, strach z odmítnutí, strach z následků atd.)
Klíčové doporučení: Ke zjištění přání a pocitů využijte volně dostupné informace. „Volně dostupné informace“ zjistíte z obyčejných věcí, co pacient říká, z jeho řeči těla, příp. z dřívějších setkání s ním. Vyšetřující dokáže z volně dostupných informací zjistit pacientova přání a potřeby. Díky kontaktu rychle navázanému na základě volných informací dokáže zdravotník reagovat empaticky a nabídnout pacientovi pomoc se získáním toho, co si přeje, čímž jeho agitovanost rychle deeskaluje. Smutný člověk touží po tom, v co už přestal doufat. Pacient, který má strach, se chce vyhnout ublížení. Z diskuze o agresi dále v textu vyplývá, že i agresivní pacient má svá přání, a abychom ho zvládli, je důležité tato přání zjistit. |
Nakládání s nerealistickými požadavky pacientů
Pacienti někdy vznášejí na personál požadavky, které jsou nerealistické (chci jít domů) nebo není možné či žádoucí jim z různých důvodů vyhovět (chci změnit medikaci). Jak ale postupovat, když víme, že odmítnutí těchto požadavků povede k eskalaci situace?
- Zvažte, zda skutečně není možné požadavku vyhovět, nebo alespoň částečně vyhovět. V kontaktu s eskalovaným pacientem je lepší porušit pravidla, než riskovat násilný střet. (Výjimečné porušení pravidel je třeba řešit později, když už je pacient klidný, aby si ze situace nevzal poučení, že „nejlepší cestou k dosažení svého je konfliktní chování“.)
- Pojmenujte pacientovu potřebu a setrvejte s ním v prožitku bezmoci. Dávejte najevo úsilí nějak mu vyhovět nebo najít jiné řešení. Když to pacient uvidí, má to deeskalační účinek. („Rozumím vám, potřebujete jít domů co nejdříve, ideálně hned teď, protože se obáváte, jak se manžel postará o dceru…(pauza) I já chci, abyste se uzdravila co nejdříve a mohla domů. Pojďme mluvit o tom, jak bychom to mohli udělat. A pojďme také zajistit, abyste nemusela mít obavy a měla jistotu, že je s dcerou vše v pořádku.“)
- Když pacient trvá na svém, dejte mu intenzivně najevo, že byste mu rádi vyhověli. Pak opatrně zdůvodněte, proč to není možné. Nabídněte mu alternativy nebo ho ujistěte, že vnímáte naléhavost jeho požadavku a budete se mu co nejdříve věnovat. („Bohužel opravdu není možné, abychom vás hned pustili, protože by to bylo velmi nebezpečné, ale ujišťuji vás, že hned zítra vaši žádost probereme s primářem a ujistíme se, že vás propustí opravdu co nejdříve, hned jak to bude možné.“ Nebo: „… Vím že vás ruší ta spolupacientka, co kdybychom vás aspoň přesunuli na klidnější pokoj, než vás propustíme.“)
Dávání na výběr a dodávání naděje
- Pocit bezmoci je silný spouštěč agrese. I když nemůžeme vyhovět požadavkům pacientů, někdy jim můžeme dát na výběr z možností.
- Pokud je to možné, dejte pacientovi možnosti na výběr.
- Když pacient vybírá a volí, projevuje určitou moc nad situací. To oslabuje jeho pocit bezmoci a dochází k deeskalačnímu účinku.
Bez možnosti volby |
Možnosti na výběr |
Dám vás na čtyřku. |
Chtěla byste na ten pokoj jako minule nebo na dvojlůžák? Tam je trochu víc soukromí. |
Nechcete napít? |
Nedal byste si vodu? Nebo něco teplého – čaj nebo kávu? |
Pojďte, pustím vás do relaxační místnosti. |
Chcete pustit do relaxační místnosti? Nebo byste chtěl raději na chvíli na zahradu? |
Pojďte, dáme vám tu injekci. |
Podáme vám medikaci. Chtěl byste to jako injekci do ramene nebo jako prášek rozpuštěný ve vodě? |
Pojďte prosím do vyšetřovny. |
Nemohli bychom si promluvit někde více v soukromí? Třeba na vyšetřovně nebo v návštěvní místnosti? |
Když nabízíte možnosti, zmiňte se také o drobnostech, na které lze pohlížet jako na projevy laskavosti, například deky, časopisy a možnost použít telefon. Pacient může být ochoten přijmout jídlo a něco k pití a tím se agresivní chování oddálí. Mějte na paměti, že nabízené možnosti musejí být realistické. Nikdy se nesnažte pacienta oklamat tím, že mu slíbíte něco, co mu nemůžete poskytnout. Například mu neslibujte, že si bude moct zakouřit, když v nemocnici platí zákaz kouření. |
Zjišťování potřeb jako projev empatie a klíč k řešení
Klíčové doporučení: Buďte optimističtí a dávejte pacientovi naději. Buďte optimističtí, ale jen ve vší upřímnosti. Dejte pacientům najevo, že situace se zlepší, že budou v bezpečí a znovu nad sebou získají kontrolu. Uveďte realistický časový rámec potřebný k vyřešení problému a dohodněte se, že pacientovi pomůžete na problému pracovat. Když pacient řekne: „Chci odsud pryč“ zdravotník může odpovědět: „To bych vám taky přál/a; nechci, abyste tu musel/a zůstat déle, než je nutné; jak bychom to udělali, abyste se odtud dostal/a?“ |
10. Léky a nabízení medikace
Otevřete téma léků. Jsou-li indikovány léky, dejte pacientovi možnost si vybrat.
Zásadní je načasování. S podáváním léků nespěchejte, ale když jsou potřeba, ani je neodkládejte. Spolehlivou metodou je stupňovat přesvědčovací strategie:
- Prvním krokem například je vůbec se o lécích nezmiňovat, ale zeptat se pacienta, co potřebuje, co mu funguje. Snažte se, aby o léky požádal sám pacient, nebo třeba přijde s lepším nápadem.
- Zeptejte se ho, jaké léky mu v minulosti pomohly, nebo řekněte: „Vidím, že jste celý nesvůj. Mohl/a bych vám nabídnout nějaké léky?“
- Užitečná může být i mírná konfrontace: „Potřebujeme si spolu promluvit a na to musíte být v klidu. Jak bychom to udělali? Nechtěl byste si vzít nějaké léky?“
- Přesvědčivý požadavek. „Nedovolím, aby se vám ani nikomu jinému něco stalo“, nebo „Musím dávat pozor, abyste někomu neublížil, takže bych byl rád, abyste si vzal léky. Ty vám pomůžou udržet nad sebou kontrolu.“ Dáte-li pacientovi vybrat mezi perorálním a parenterálním podáním, bude mít pocit, že má alespoň trochu situaci pod kontrolou.
Příklad výroku |
Strategie |
1. Co vám v takovýchto chvílích pomáhá? |
Vítáme návrhy pacienta. |
2. Myslím, že by vám prospěl zklidňující lék. |
Sdělujeme fakt. |
3. Opravdu si myslím, že potřebujete lék na zklidnění. |
Přesvědčujeme. |
4. Prožíváte velkou krizi. Nic nepomáhá. Dám vám lék na akutní stav. Dobře zabírá a je bezpečný. Kdybyste měl jakékoli obavy, řekněte mi je. |
Snažíme se přimět pacienta k souhlasu. |
5. Musím trvat na podání léku. |
Nutíme pacienta. |
Zdravotník může dát pacientovi na výběr, i když se injekci nelze vyhnout, a nechat ho vybrat, který lék dostane, přičemž zdůrazní, že jeden z nich má méně vedlejších účinků. A konečně, pokud snaha o slovní deeskalaci selže, je z bezpečnostních důvodů nezbytné přistoupit k použití donucovacích prostředků, např. kurtáže nebo injekčně podávaných léků. To je ale vždy až nejzazší možnost. |
11. Následný rozbor incidentu
Pokyny:
Tento formulář pomáhá zaměstnancům a pacientům hledat alternativy k agresivnímu nebo nebezpečnému chování. Rozhovor musí být proveden do 24 hodin od incidentu. Nejdůležitější je vyjádření lítosti všech zaměstnanců, kteří se na incidentu podíleli. Rozhovor by měl provést zaměstnanec/ci zapojený/ní do incidentu. Měl/i by podpořit aktivní účast pacienta. Níže uvedený seznam obsahuje kroky při vedení rozhovoru: NEJDE o seznam k odškrtání, ale o vodítko pro otevřenou komunikaci. Zaměstnanec/ci provádějící rozhovor se musí pokusit oslovit všechny uvedené body a podat o nich zprávu ve shrnutí.
Formulář ke stažení zde:
Formulář Rozbor incidentu
RYCHLÝ KONTAKT
MGR. LENKA BŘEZINOVÁ
manažerka vzdělávání / PR manažerka
E: brezinova@cmhcd.cz
T: +420 778 502 171