KE STAŽENÍ
SAFEWARDS – PLAKÁTY
VLÍDNÉ VYJADŘOVÁNÍ
Jednou z intervencí Safewards je tzv. Vlídné vyjadřování. Tato intervence nabízí několik způsobů, jak na odděleních psychiatrické péče předcházet konfrontacím mezi personálem a pacienty. Autoři Safewards zpracovali několik námětů/hesel, které je vhodné mít na oddělení neustále na očích, aby personálu připomínali zásady této intervence a napomohli tak k jejich dodržování.
Tato hesla jsme přepracovali do barevných plakátků, které si můžete stáhnout, vytisknout a pověsit v sesterně či jinde na oddělení.
Plakáty ke stažení: ZDE
Blíže o této intervenci přímo od autorů Modelu Safewards se dozvíte ZDE.
TIPY PRO DEESKALACI
Jednou z intervencí Safewards je DEESKALACE.
Tento nástroj vám poskytujeme ucelený přehled tipů pro zklidnění pacienta pomocí slovních technik, které dohromady tvoří třístupňový proces deeskalace. Model byl odvozen z výzkumů a odborné literatury z mnoha zemí na téma prevence násilí.
Popisuje také, jak tyto informace co nejlépe předat těm, kteří je potřebují:
- Plakát s výčtem základních i pokročilých deeskalačních technik umístěte do místnosti, kde se často vyskytuje personál oddělení, ideálně na sesterně. Ošetřovatelský tým se rozhodne, kdo z jeho členů umí deeskalaci nejlépe, a tento pracovník bude vybrán jako specialista na danou intervenci. Ten by pak měl každému členovi týmu obsah plakátu osobně vysvětlit (cca 10–15 minut), nejlépe s využitím příkladů z vlastní praxe, a rozdat všem vytištěný dokument „Vždy být otevřený, přátelský a vstřícný“, aby si jej přečetli. Nakonec vyzve kolegy k tomu, aby se k plakátu v průběhu následujících týdnů vraceli, a nabídne jim, že se na něj/ni v případě, že budou mít jakékoli otázky, mohou kdykoli obrátit na oddělení.
Plakát ve formátu A1 ke stažení: ZDE / Plakát ve formátu A0 ke stažení: ZDE
Blíže o této intervenci přímo od autorů Modelu Safewards se dozvíte ZDE
VZKAZY PŘI PROPUŠTĚNÍ
Jedním z opatření Modelu Safewards jsou VZKAZY PŘI PROPUŠTĚNÍ.
Toto opatření je další metodou, jak pacientům dodat naději a podpořit pozitivní účinek toho, co jim o účelu a přínosech hospitalizace říká personál.
Popisuje také, jak tyto informace co nejlépe předat těm, kteří je potřebují:
-
V den propuštění může každý pacient napsat vzkaz, který bude vystaven na speciální veřejné nástěnce na oddělení. Měl by v něm říci ostatním, co se mu na oddělení a personálu líbilo a jak probíhal jeho pobyt na oddělení. Může přidat i vlastní radu pro nové pacienty, která by měla být co možná nejpozitivnější a nejužitečnější. Svůj vzkaz napíše na kartičku. Vybere si z několika dostupných variant s obrázkem, který se mu nejvíce líbí.
-
Pokud je to z nějakého důvodu problematické, může mu někdo ze zaměstnanců pomoci nebo napsat zprávu za něj, ale pacient by měl nakonec zprávu vždy alespoň podepsat křestním jménem, aby ti, kteří na oddělení zůstávají, věděli, že je od něj. Kartička by pak měla být zavěšena na stromečku nebo nástěnce k tomu určené. Tyto zprávy je možné ukazovat novým pacientům, aby jim dodaly naději a pocit jistoty.
V rámci projektu jsme zpracovali plakát, který tuto intervenci ztvárňuje. Neváhejte si ho stáhnout a použít.
Plakát ve formátu A1 ke stažení: ZDE
Plakát ve formátu A0 ke stažení: ZDE
Blíže o této intervenci přímo od autorů Modelu Safewards se dozvíte ZDE
VERBÁLNÍ DEESKALACE – plakáty
VZNIK KONFLIKTU A OMEZENÍ
V říjnu 2023 jsme se aktivně zúčastnili Konference sociální psychiatrie.
Na konferenci vystoupil s workshopem Marek Procházka – expert projektu a lektor kurzu Verbální deeskalace agitovaného pacienta v jedné osobě. Projekt jsme prezentovali rovněž pomocí posteru na téma: Vznik konfliktu a omezení. Vzhledem k opakovanému zájmu o poster z řady spolupracujících psychiatrických lůžkových zařízení, rozhodli jsem se poster v tiskové kvalitě nabídnout všem zájemcům volně ke stažení. Neváhejte si poster vytisknout! Bude nám ctí, pokud se bude pomocí posteru zvyšovat povědomí o vzniku konfliktu, jeho prevenci a možném řešení pomocí následujících deeskalačních zásad:
- Respektujte osobní prostor.
- Neprovokujte.
- Navažte slovní kontakt.
- Buďte struční.
- Zjistěte klientova/pacientova přání.
- Pozorně naslouchejte, co klient/pacient říká.
- S klientem/pacientem souhlaste, nebo se dohodněte, že máte odlišný názor.
- Stanovte pravidla a nastavte jasné hranice.
- Nabídněte klientovi/pacientovi možnosti na výběr a buďte optimističtí.
- Vyslechněte klienta/pacienta i personál.
Plakát ke stažení: A1 plakát Vznik konfliktů a omezení – tisková data_final.
PROCES VERBÁLNÍ DEESKALACE PACIENTA
Plakát shrnuje proces verbální deeskalace pacienta s praktickými příklady jednotlivých verbálních deeskalačních technik.
Ke stažení ZDE.
RYCHLÝ KONTAKT
MGR. LENKA BŘEZINOVÁ
manažerka vzdělávání / PR manažerka
E: brezinova@cmhcd.cz
T: +420 778 502 171